Obdobie posledných troch mesiacov sa už navždy do histórie, aj do našich myslí, zapíše ako obdobie „pandémie korony“. Teraz, keď sa nám zdá, že sa pomaly môžeme vrátiť do času „pred“ mnohí zisťujeme, že nič také nie je možné. Časy „pred“ sú nenávratne preč a my si musíme vytvoriť „nový normál“, ktorý bude našou realitou.
1. Zosumarizujte opäť svoje priority
Vo februári ste vedeli, čo je vo vašom živote dôležité. Firma, v ktorej pracujete, odvetvie, v ktorom podnikáte sa práve, po lenivom januári, začínali naplno rozbiehať, keď behom pár dní doslova zmrzol celý svet a my s ním. Počas nasledujúcich troch mesiacov sa zmenilo vonkajšie prostredie a my sa na zmenené podmienky potrebujeme postupne adaptovať. Napíšte si, čo je pre vás dôležité v túto chvíľu a zariaďte sa podľa toho.
2. Prehodnoťte svoje ciele s odstupom
Ak sa zmenili vaše priority je pravdepodobné, že sa zmenili aj vaše ciele alebo je potrebné tie pôvodné upraviť. Je to pochopiteľné a čím skôr to urobíte, tým menej času a energie stratíte. Pri stanovovaní nových cieľov sa spoliehajte výhradne nato, čo je pod vašou kontrolou a vplyvom, načo máte schopnosti a vedomosti. Ak potrebujete na splnenie cieľa niektoré vedomosti doplniť, uveďte presný zdroj a čas, kedy tak urobíte. Ak potrebujete od niekoho pomoc, napíšte si, kedy a koho o pomoc požiadate. Buďte konkrétny a stručný.
3. Prvé dni v práci pracujte na polovičný výkon
Ak sa vraciate do pracovného prostredia z home office neočakávajte, že okamžite „naskočíte“ do pôvodného režimu. Práve naopak. Ak sa o to pokúsite, efekt bude opačný a výsledkom bude chaos. Pamätáte si, keď ste začínali pracovať z domu? Teraz je situácia veľmi podobná – vraciate sa do priestoru, ktorý síce poznáte, avšak do podmienok, o ktorých nikto z nás veľa nevie. Doprajte si teda priestor a čas na pracovné aktivity, nie na stres. Výsledkom stresu v práci je chybovosť, demotivácia a vyhorenie, nie vysoký a bezchybný pracovný výkon.
4. Preneste si nové zvyky z domáceho prostredia do práce
Počas práce z domu sme si vytvorili nové zvyky a rutiny, ktoré sa nám osvedčili. Pochopiteľne, nie všetky sú aplikovateľné na pracovné prostredie, kľúčom je však otvorená komunikácia s kolegami a nadriadenými. Možno vám vyhovuje obedovať o tretej popoludní a pracovať do siedmej, alebo by ste ocenili dlhšie prestávky počas dňa? Z praxe poznám prípady, že ak svoje návrhy a potreby zamestnanci otvorene komunikovali, reakcia spoločností bola vo veľa prípadoch: „Prečo ste to nepovedali už dávno?“ alebo „Ako sme to mali vedieť?“. Otvorenou komunikáciou nič neriskujete, práve naopak, môžete len získať.
5. Buďte flexibilný a otvorený zmenám
Ak by sme si mali z posledných mesiacov zapamätať len jednu vec, tak by to malo byť, že sa dokážeme prispôsobiť a …. Nabudúce, keď poviete niekomu (alebo na čokoľvek) „nedá sa“ spomeňte si, že my všetci sme roky tvrdili, že naše firmy, podniky a štátna správa nedokážu fungovať na diaľku, lebo nemáme vybudované technológie. Trvalo cca 48 hodín a všetko fungovalo on-line. Ak sa „dá“ toto, o čom môžete ešte povedať, že „sa nedá“?
6. Otvorene komunikujete o svojich potrebách a pocitoch
Predtým, ako sa vrátite do kancelárie, stretnite sa so svojím nadriadeným osobne na káve alebo obede a porozprávajte sa. Videli ste sa síce virtuálne každý deň, vymieňali ste si e-maily, ale osobný ľudský kontakt ste stratili. Hovorte nielen o tom, čo trápi vás a načo sa tešíte, ale tiež sa pýtajte, ako sa má on/ona. Verte, možno budete prekvapený, že máte spoločného viac, ako ste si mysleli. Osobný kontakt nemôže nahradiť žiadny, ani ten najpodrobnejší, manuál z HR oddelenia.
7. Doprajte si čas a robte chyby
Postupujte pomaly, robte malé kroky a nebojte sa pomýliť. Práve naopak. Chybami sa najlepšie učíme. V živote je to presne naopak ako v škole – v škole dostanete päťku, keď urobíte chybu. V živote, keď sa pomýlite, si pokojne zájdite na kávu a koláč – za odmenu. Je to pre vás neoceniteľná skúsenosť, ktorú nekúpite za žiadne peniaze na svete.
My, ľudia, sme jedinečné tvory. Náš mozog dokáže vizualizovať, a preto si dokážeme predstaviť čokoľvek možné, aj nemožné. Ak si však zvizualizujeme ilúziu, na ktorej splnenie nemáme žiadny dosah môže sa stať, že budeme doživotne naháňať len očakávania a z našich zlyhaní obviňovať všetko a všetkých okolo nás namiesto toho, aby sme si užili život, ktorý máme. Práve máme čas na kontrolu našich ilúzií. Využime ho naplno.
Autorka: Veronika Š