Odborné kompetencie interných podnikových pedagógov



Kategória: Nezaradené

1. Podnikové vzdelávanie a úloha interných školiteľov Podnikové vzdelávanie je kľúčovým prvkom pre rozvoj a udržanie konkurencieschopnosti moderných spoločností. Zahŕňa širokú škálu činností zameraných na zlepšenie zručností, vedomostí a kompetencií zamestnancov. Tento typ školení nie je len o odovzdávaní technických a odborných vedomostí, ale aj o rozvoji mäkkých zručností, ako je komunikácia, tímová práca a riadenie ľudí. Efektívne podnikové vzdelávanie podporuje adaptabilitu zamestnancov na rýchlo sa meniace pracovné prostredie a technologický pokrok. Okrem toho prispieva k vyššej motivácii a spokojnosti zamestnancov, čo vedie k zvýšeniu produktivity a zníženiu fluktuácie. Spoločnosti, ktoré investujú do systematického vzdelávania svojich zamestnancov, často zaznamenávajú vyššiu výkonnosť a inovácie, čo im umožňuje lepšie reagovať na príležitosti a výzvy trhu. Moderné prístupy k podnikovému vzdelávaniu často zahŕňajú e-learning, interaktívne školenia a praktické semináre, ktoré umožňujú zamestnancom okamžite uplatniť získané vedomosti v praxi. Výsledkom je, že podnikové vzdelávanie je strategickým nástrojom dlhodobého rozvoja ľudských zdrojov a dosahovania podnikových cieľov. Firemné vzdelávanie zahŕňa celý rad aktivít. Okrem povinného školenia medzi ne patrí aj uvedenie nových zamestnancov na pracovisko a rozšírenie ich zručností, školenie pracovníkov v oblasti zavádzania nových technológií a zmien vo výrobe, pomoc pracovníkom pri adaptácii na multikultúrne podnikové prostredie a celkový rozvoj ľudských zdrojov v podniku. Podniky môžu tieto ciele realizovať prostredníctvom externého školiteľa alebo z vlastných zdrojov, ak sa vyžaduje znalosť špecifík podniku a ak ide o špecializovanú činnosť. V prípade opakovaného vzdelávania tak podnik rieši aj náklady na externého dodávateľa. Ide napríklad o školiteľov začínajúcich operátorov výroby, školiteľov BOZP a prvej pomoci, inštruktorov vysokozdvižných vozíkov a žeriavov a viazačov. Zamestnanci sú zvyčajne nominovaní na úlohu interného školiteľa na základe kvalitného výkonu ich súčasnej profesie. Nová úloha však zahŕňa oveľa širší rozsah kompetencií. Od interných školiteľov sa očakáva, že sa budú dobre orientovať v podnikových procesoch a organizácii podnikového školenia, že budú pri poskytovaní školenia využívať dostatočné pedagogické a didaktické zručnosti, že budú v kontakte so žiakmi zohľadňovať sociálno-psychologické aspekty a že budú poznať príslušné právne predpisy. Zamestnávatelia tiež očakávajú, že interní školitelia a školitelia budú mať také kompetencie v oblasti IKT, aby mohli pripraviť vzdelávacie aktivity na vysokej úrovni. Za kvalitu školenia zamestnancov je vždy zodpovedný zamestnávateľ. Podľa ustanovenia § 103 ods. 2 Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný zabezpečiť zamestnancom školenie o právnych a ostatných predpisoch na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci, ktoré dopĺňajú ich odborné predpoklady a požiadavky na výkon práce a súvisia s rizikami, s ktorými môže zamestnanec prísť do styku na pracovisku. V rámci prevencie rizík je zamestnávateľ tiež povinný vyhľadávať riziká, zisťovať ich príčiny a zdroje a prijímať opatrenia na ich odstránenie alebo minimalizáciu a poskytovať zamestnancom dostatočné a vhodné informácie a pokyny o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, najmä ich informovať o rizikách, výsledkoch hodnotenia rizík a opatreniach, ktoré je potrebné prijať pred vystavením rizikám súvisiacim s ich prácou a pracoviskom. Zamestnávateľ má možnosť zabezpečiť školenie buď interne – vlastnými prostriedkami, buď priamo, ak má dostatočnú kvalifikáciu, alebo prostredníctvom povereného, dostatočne kvalifikovaného zamestnanca, alebo externe – prostredníctvom dostatočne kvalifikovaného školiteľa. Dostatočná kvalifikácia školiteľa zahŕňa najmä primerané teoretické znalosti, dostatočné praktické zručnosti a primeranú pedagogickú spôsobilosť. Okrem teoretických znalostí a praktických zručností musí mať školiteľ aj primerané pedagogické zručnosti. Cieľom poskytovanej odbornej prípravy nie je len „naučiť“, ale riadne naučiť účastníkov odbornej prípravy úlohy, pre ktoré sa odborná príprava poskytuje. Práve tu vzniká rozpor, pretože pozície interných školiteľov v oblasti odborného podnikového vzdelávania často zastávajú stredoškolsky vzdelaní odborníci alebo osoby s výučným listom, ktoré dokonale zvládli danú prácu a svoje skúsenosti odovzdávajú kolegom, ktorí však nemajú pedagogické a odborné kompetencie. Okrem toho často pracujú so skupinou nízkokvalifikovaných účastníkov vzdelávania, ktorí pracujú na najnižších pozíciách operátorov výroby, skladníkov, vodičov zdvíhacích vozíkov, žeriavnikov a viazačov, kde je potrebný iný pedagogicko-psychologický prístup na motiváciu cieľovej skupiny a prípravu vzdelávania tak, aby mohli prispôsobiť vzdelávanie nízkokvalifikovaným účastníkom vzdelávania. Už v prieskume realizovanom v rokoch 2021 a 2022 sa zistilo, že personálni manažéri podnikov si uvedomujú uvedený rozpor a chápu, že nedostatočné pedagogicko-didaktické kompetencie interných školiteľov prinášajú problémy s efektívnosťou a účinnosťou interného vzdelávania. Výsledkom prieskumu realizovaného v rámci prípravy projektu bola požiadavka definovať kvalifikačný štandard, ktorého obsah by odrážal potreby podnikového vzdelávania, ako aj potreby a možnosti špecifických skupín podnikových školiteľov. 2. Rozvoj andragogických a pedagogických kompetencií interných školiteľov V súčasnosti existuje v rámci NSK oboch krajín len jedna kvalifikácia, ktorá môže poskytnúť dôkaz o pedagogických a odborných kompetenciách interného školiteľa, a to je profesijná kvalifikácia lektora ďalšieho vzdelávania. Národný kvalifikačný rámec (NKR) je systém, ktorý sa používa na uznávanie výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia v Českej republike a podobný systém existuje aj na Slovensku. Tento systém umožňuje ľuďom získať kvalifikáciu na základe praktických skúseností a zručností bez toho, aby museli absolvovať formálne vzdelávacie programy. Národný kvalifikačný rámec zahŕňa rôzne profesijné kvalifikácie, ktoré sú rozdelené do niekoľkých sektorov a oblastí. Každá kvalifikácia je podrobne opísaná v „kvalifikačnom štandarde“, ktorý obsahuje požiadavky na vedomosti, zručnosti a kompetencie potrebné na získanie danej kvalifikácie. Existuje aj štandard hodnotenia, ktorý stanovuje kritériá a metódy hodnotenia na overenie, či uchádzač spĺňa tieto požiadavky. Odborná pedagogická a odborná spôsobilosť Lektor ďalšieho vzdelávania vymedzuje požiadavky na nasledujúce kompetencie, ktoré musí uchádzač preukázať pri skúške:  vedieť analyzovať vzdelávacie potreby cieľovej skupiny a na základe týchto analýz určiť ciele a obsah vzdelávacích programov vrátane vypracovania a prispôsobenia učebných osnov a materiálov tak, aby čo najlepšie spĺňali požiadavky a očakávania účastníkov,  musí byť schopný používať skupinovú prácu a diskusie a iné vyučovacie metódy a techniky, aby zabezpečil, že účastníci vzdelávania získajú potrebné vedomosti a zručnosti, keďže je zodpovedný za vedenie hodín a prednášok,  Musí byť schopný vytvoriť a používať nástroje na hodnotenie výsledkov vzdelávania a poskytovať účastníkom spätnú väzbu o ich pokroku a výkone, analyzovať účinnosť vzdelávacieho procesu a vykonávať potrebné úpravy kurzu s cieľom zlepšiť kvalitu vzdelávacích aktivít a  musí byť schopný riadiť administratívne a organizačné záležitosti súvisiace s realizáciou vzdelávacích aktivít, čo zahŕňa zabezpečenie materiálnych a technických podmienok na vzdelávanie a koordináciu práce s ostatnými lektormi a odborníkmi. Kvalifikačný stupeň „Lektor ďalšieho vzdelávania“ má kvalifikačný stupeň 7, ktorý zodpovedá vysokoškolskému vzdelaniu a vyžaduje si hlboké teoretické znalosti v oblasti pedagogiky a andragogiky. Pre interných školiteľov, majstrov a pracovníkov v prvej línii, ktorí majú praktické skúsenosti, ale nie teoretickú pedagogickú prípravu, je táto kvalifikácia náročná a nerealizovateľná, pretože zahŕňa širokú škálu pedagogických zručností vrátane plánovania, realizácie a hodnotenia vzdelávacích aktivít a mnohí zamestnanci, ktorí pracujú ako interní školitelia a inštruktori, majú skúsenosti s praktickou odbornou prípravou, ale nemusia mať dostatočnú odbornú prípravu v oblasti komplexných pedagogických metód a techník. Okrem toho sa v kvalifikácii trénera ďalšieho vzdelávania kladie dôraz na organizáciu a administráciu vzdelávacích programov, čo zahŕňa riadenie administratívnych záležitostí, zabezpečenie materiálnych a technických podmienok a koordináciu s ostatnými trénermi. Týmto sa interní školitelia nezaoberajú, pretože tieto procesy riadia personálne oddelenia alebo oddelenia vzdelávania a rozvoja zamestnancov v podnikoch. Podobne aj formálne metódy hodnotenia používané v podnikovom vzdelávaní sú vopred nastavené, riadené a spravované oddelením ľudských zdrojov. Tieto dôvody jasne poukazujú na potrebu prispôsobiť kvalifikačný štandard špecifickým požiadavkám a podmienkam v podnikoch, čo prispieva k efektívnejšiemu a dostupnejšiemu vzdelávaniu a rozvoju interných lektorov a školiteľov v oblasti andragogiky, pedagogiky a psychológie. Uvedené dôvody viedli k vytvoreniu kvalifikácií „Tréner odborných zručností vo výrobe“ a „Tréner odborného podnikového vzdelávania“. Rozdelenie na tieto dve profesie a samostatný stupeň náročnosti overovania vedomostí zodpovedá potrebám podnikovej praxe. Je to v súlade s cieľmi Národnej sústavy kvalifikácií (NSK), ktorej cieľom je zabezpečiť kvalitné a uznávané vzdelávanie prostredníctvom poskytovania odborných kvalifikácií, ktoré zodpovedajú potrebám trhu práce. 3. Trenér výrobných zručností Kvalifikácia „Tréner výrobných zručností“ bola navrhnutá ako špecifická profesijná kvalifikácia, ktorá je zameraná na praktické potreby majstrov, pracovníkov v prvej línii a trénerov praktických zručností v podnikoch. Tento kvalifikačný štandard vychádza z potreby poskytnúť týmto odborníkom možnosť získať uznanie a rozšírenie ich zručností v rámci odbornej prípravy učiteľov bez potreby absolvovať náročné teoretické programy. Kvalifikačný a hodnotiaci štandard pre túto novú kvalifikáciu je opísaný nižšie a jeho návrh nájdete na http://www.laserneedle.cz/navrh-kvalifikacniho-standardu_skolitel-odbor…. V prípade kvalifikačného štandardu pre školiteľov odborných zručností vo výrobe, ktorí budú školiť najmä nových zamestnancov a rozširovať ich okruh zručností, sú potrebné kompetencie orientované na úroveň strednej odbornej školy bez maturity. Z hľadiska obsahu sa osobitná pozornosť venuje obchodným procesom, pedagogickým zručnostiam, psychologickým aspektom výučby, najmä psychomotorickému učeniu a rešpektujúcej komunikácii so žiakmi a orientácii v právnych predpisoch. Pre orientáciu v podnikových procesoch a organizáciu odbornej prípravy na pracovisku musia uchádzači splniť dve kritériá hodnotenia. Prvým je schopnosť vysvetliť obsah a význam jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe. Druhým je opis foriem a organizácie vzdelávania zručností v podniku. Overenie týchto zručností sa uskutoční formou ústnej skúšky. Na úspešné zvládnutie tejto časti musí byť uchádzač schopný zrozumiteľne vysvetliť a opísať tak podnikové procesy, ako aj organizáciu odbornej prípravy zručností na pracovisku. V oblasti používania základných pedagogických zručností pri práci so žiakmi sa hodnotí päť kritérií. Kandidáti musia opísať a vysvetliť akékoľvek tri základné didaktické zásady používané pri výučbe praktických zručností a vysvetliť jednotlivé fázy psychomotorického učenia na modelovej situácii. Okrem toho musí definovať kritériá hodnotenia stupňa osvojenia zručnosti na konkrétnom príklade a vykonať inštruktážnu ukážku konkrétnej pracovnej činnosti. Posledným kritériom je definovať fyzické a psychické predpoklady úspešného zvládnutia zručnosti a navrhnúť odporúčania na minimalizáciu preťaženia pri vykonávaní konkrétnej pracovnej činnosti. Overovanie týchto zručností zahŕňa ústne overovanie aj praktickú ukážku spojenú s ústnym overovaním (pre kritériá. Kandidáti musia preukázať schopnosť teoreticky a prakticky aplikovať základné pedagogické zručnosti v kontexte výučby praktických zručností. Pri uplatňovaní psychologických aspektov v kontakte so žiakmi sa hodnotia štyri kritériá. Kandidáti musia charakterizovať špecifiká vzdelávania dospelých a uplatňovať zásady rešpektujúcej komunikácie na modelových príkladoch a navrhovať riešenia konfliktných situácií. Okrem toho musia motivovať k výkonu prostredníctvom komunikácie, pričom musia využívať rôzne možnosti odmeňovania, povzbudzovania a vhodné spôsoby kritiky. Posledným kritériom je charakteristika osobnostných požiadaviek na školiteľa výrobných zručností. Overovanie týchto zručností prebieha formou ústneho overovania a praktického predvádzania spojeného s ústnym overovaním. V tejto časti sa hodnotí schopnosť uchádzača využívať psychologické aspekty pri práci s dospelými účastníkmi vzdelávania vrátane motivácie, komunikácie a riešenia konfliktov. V oblasti znalosti právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na danú pracovnú pozíciu, musia uchádzači spĺňať dve kritériá. Prvým je schopnosť vysvetliť význam systému odborných kvalifikácií a jeho postavenie v systéme vzdelávania. Druhým je schopnosť uviesť zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci vrátane požiarnej ochrany. Overenie týchto schopností sa uskutoční formou ústnej skúšky. Kandidáti musia preukázať základné znalosti právnych predpisov týkajúcich sa profesijných kvalifikácií a bezpečnosti na pracovisku. Kvalifikačný program Tréner odborných zručností vo výrobe je navrhnutý tak, aby poskytol majstrom, pracovníkom v prvej línii a trénerom praktických zručností v podnikoch praktické andragogické nástroje v odbornom vzdelávaní dospelých s dôrazom na účastníkov vzdelávania s nízkou kvalifikáciou. Kritériá a metódy hodnotenia boli navrhnuté tak, aby zodpovedali skutočným potrebám a podmienkam v podnikoch, čím sa uľahčil prístup k tejto kvalifikácii a podporil odborný rast podnikových školiteľov. [ÚM1] Zároveň bol vytvorený prípravný kurz na získanie profesijnej kvalifikácie „Tréner výrobných zručností“ podľa kvalifikačného a hodnotiaceho štandardu, a to v dennej aj online forme. Na záver projektu sa uskutočnil pilotný vzdelávací kurz, na ktorom sa zúčastnilo spolu 78 účastníkov, z toho 42 v dennej forme, 22 v kombinovanej forme a 14 online, nad očakávania (očakávalo sa 16 účastníkov, z toho 8 účastníkov v dennej forme a 8 účastníkov v online vzdelávaní). Online verzia kurzu je stále k dispozícii a je možné ju absolvovať do 30. októbra 2024 vyplnením registračného formulára na tomto odkaze Tréner výrobných zručností. Prípravný kurz na získanie kvalifikácie „Tréner výrobných zručností“ je zostavený tak, aby účastníkom poskytol komplexné vedomosti a zručnosti potrebné na splnenie požiadaviek tejto kvalifikácie. Kurz pozostáva z niekoľkých modulov: legislatívna a organizačná príprava, špecifiká vzdelávania dospelých, psychologická príprava a pedagogická a didaktická príprava. Nižšie uvádzame podrobný opis jednotlivých častí kurzu a ich vzťah k hodnotiacemu štandardu; program kurzu nájdete na http://www.laserneedle.cz/program-kurzu_trener-odbornychdovednosti- ve-…. Legislatívne a organizačné vzdelávanie zahŕňa kľúčové aspekty súvisiace s podnikmi a procesmi odbornej prípravy. Účastníci sa oboznámia s podnikovými procesmi, systémom odborných kvalifikácií a organizáciou odbornej prípravy v priemyselnom podniku. Osobitný dôraz sa kladie na ergonómiu psychomotorických úloh, ktorá je kľúčom k optimalizácii pracovného výkonu a zaisteniu bezpečnosti. Venuje sa aj bezpečnosti a ochrane zdravia počas odbornej prípravy s cieľom zabezpečiť, aby účastníci boli schopní dodržiavať všetky potrebné predpisy. Tento modul je úzko prepojený s hodnotiacim štandardom, najmä s kritériami orientácie v podnikových procesoch a organizáciou výcviku zručností na pracovisku. Účastníci sa naučia vysvetliť obsah a význam jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe a opísať formu a organizáciu odbornej prípravy zručností v podniku, čo sa overuje ústnou skúškou. Modul zameraný na špecifiká učenia sa dospelých poskytuje účastníkom poznatky o rôznych typoch učenia a rôznych fázach psychomotorického učenia. Tento modul sa venuje pochopeniu toho, ako dospelí prijímajú a spracúvajú nové informácie a zručnosti, čo je rozhodujúce pre efektívne školenie vo výrobnom prostredí. Obsah priamo podporuje splnenie kritérií používania základných pedagogických zručností pri práci so študujúcimi. Účastníci sa naučia vysvetliť základné didaktické zásady používané pri výučbe praktických zručností a vysvetliť jednotlivé fázy psychomotorického učenia. Zručnosti sa na záver overujú ústnym skúšaním aj praktickými ukážkami. Psychologická príprava je rozsiahlejšia a trvá celé dva dni. Modul zahŕňa dôležité témy, ako je úloha interného trénera, fyzické a psychické dispozície na zvládnutie zručností, rešpektujúca komunikácia, riešenie konfliktov a asertívne udeľovanie kritiky a uznania. Okrem toho sa rozoberajú osobnostné požiadavky na trénera výrobných zručností, ktoré sú kľúčové pre efektívne vedenie a motiváciu učiacich sa. Modul reaguje na potreby definované v hodnotiacom štandarde pre uplatňovanie psychologických aspektov v kontakte so žiakmi. Účastníci sa naučia charakterizovať špecifiká vzdelávania dospelých, uplatňovať zásady rešpektujúcej komunikácie a motivovať k výkonu prostredníctvom vhodných metód oceňovania a kritiky. Tieto zručnosti sa overujú prostredníctvom ústnych skúšok a praktických ukážok. Posledný modul, pedagogická a didaktická príprava, je zameraný na didaktické zásady a princípy vo vzdelávaní dospelých. Účastníci sa oboznámia s rôznymi metódami vzdelávania dospelých a naučia sa, ako viesť efektívne ukážky a výučbu. Tento modul je kľúčový pre rozvoj praktických vyučovacích zručností, ktoré sú nevyhnutné pre úspešný prenos odborných zručností vo výrobe. Modul je priamo prepojený s kritériami používania základných pedagogických zručností pri práci so žiakmi. Účastníci sa naučia definovať kritériá na hodnotenie stupňa zvládnutia zručností a vykonávať ukážky s inštruktážou pri konkrétnych pracovných činnostiach. Tieto zručnosti sa overujú prostredníctvom praktických ukážok a ústnej skúšky. Prípravný kurz „Tréner výrobných zručností“ je navrhnutý tak, aby účastníkom poskytol všetky vedomosti a zručnosti potrebné na splnenie kvalifikačných požiadaviek. Každý modul kurzu je prepojený s konkrétnymi štandardnými kritériami hodnotenia, čím sa zabezpečí, že účastníci budú dobre pripravení úspešne splniť všetky požiadavky a efektívne vykonávať svoju úlohu školiteľa odborných zručností vo výrobnom prostredí. V hodnotiacich dotazníkoch účastníci vyjadrili vysokú mieru spokojnosti s obsahom a formou školenia. Oboje považujeme za ukazovatele dobre definovanej spoločenskej potreby a praktickej užitočnosti tejto kvalifikácie. Okrem toho kvalitu prípravného kurzu pozitívne zhodnotil odborný recenzent; táto recenzia je voľne dostupná na http://www.laserneedle.cz/odborna-recenze_cz/. 4. Školiteľ v odbornom podnikovom vzdelávaní Kvalifikácia „Tréner odborného vzdelávania v podnikoch“ je určená na to, aby tréneri v podnikoch získali potrebné zručnosti a vedomosti na efektívne vedenie vzdelávania zamestnancov. Tento kvalifikačný štandard reaguje na špecifické požiadavky podnikových školiteľov, ktorí zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji zručností a kompetencií zamestnancov. Kvalifikačný a hodnotiaci štandard pre školiteľov odborného podnikového vzdelávania zodpovedá požiadavkám úplného stredoškolského vzdelania s maturitou. Obsah bol posilnený najmä o aktivizujúce metódy vo vyučovaní, formy organizovania diskusií a zručnosti v oblasti IKT, ako aj o pozornosť venovanú podnikovým procesom, orientáciu v právnych predpisoch, pedagogické a andragogické zručnosti a psychologické aspekty vyučovania. Aby sa uchádzači mohli orientovať na podnikové procesy a podnikové vzdelávanie, musia splniť tri hodnotiace kritériá. Prvým kritériom je schopnosť vysvetliť obsah a úlohu jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe. Druhým kritériom je vysvetliť význam povinného a nepovinného vzdelávania zamestnancov. Tretím je opis organizačných foriem vzdelávania v podniku. Overenie týchto zručností prebieha formou ústnej skúšky pre všetky kritériá. Na úspešné absolvovanie tejto časti musia uchádzači preukázať schopnosť zrozumiteľne vysvetliť podnikové procesy, význam vzdelávania zamestnancov a organizačné formy vzdelávania v podniku. V oblasti znalosti právnych predpisov, ktoré sa vzťahujú na výkon vzdelávacích činností, musí uchádzač spĺňať dve kritériá. Prvým je schopnosť vysvetliť význam systému profesijných kvalifikácií a jeho postavenie v systéme vzdelávania. Druhým je uvedenie možností využívania tlačených a internetových zdrojov vo vzťahu k ochrane autorských práv. Overenie týchto schopností sa uskutočňuje prostredníctvom ústnej skúšky pre obe kritériá. Kandidáti musia preukázať základné znalosti právnych predpisov týkajúcich sa profesijných kvalifikácií a ochrany autorských práv pri používaní vzdelávacích zdrojov. V oblasti využívania základných pedagogických zručností vo vyučovaní sa hodnotia štyri kritériá. Kandidát musí charakterizovať a vysvetliť zásady vzdelávania dospelých a predstaviť jednu z klasifikácií didaktických metód, opísať aspoň tri aktivizujúce didaktické metódy a tri spôsoby organizácie diskusie. Okrem toho musí uchádzač podľa tematického okruhu sformulovať tri otázky a dve praktické úlohy na overenie úrovne kompetencií účastníkov a uviesť príklad modifikácie obsahu vzdelávania a prispôsobenia vzdelávacích metód pre nízkokvalifikovaných účastníkov odborného podnikového vzdelávania. Overenie týchto zručností zahŕňa ústne overenie a praktickú ukážku spojenú s ústnym overením. Uchádzač musí preukázať schopnosť uplatňovať pedagogické zručnosti vrátane zásad vzdelávania dospelých, didaktických metód a prispôsobenia obsahu vzdelávania pre rôzne skupiny účastníkov. Pri uplatňovaní sociálno-psychologických poznatkov v kontakte so žiakmi sa hodnotia tri kritériá. Kandidáti musia uviesť základné sociálnopsychologické prístupy k osobnosti a vysvetliť výhody a nevýhody ich uplatňovania v odbornom podnikovom vzdelávaní. Okrem toho musí v priebehu desiatich minút primerane verbálne a neverbálne komunikovať na samostatne zvolenú tému podľa odboru a uplatniť zásady rešpektujúcej komunikácie a navrhnúť riešenie konfliktnej situácie na modelových príkladoch ťažko zvládnuteľných žiakov. Overenie týchto zručností je opäť vo forme ústneho overenia aj praktického predvedenia pre kritérium a praktického predvedenia spojeného s ústnym overením. Kandidáti musia preukázať schopnosť uplatňovať sociálnopsychologické prístupy a efektívne komunikačné zručnosti pri práci so žiakmi vrátane riešenia konfliktov. Uplatňovanie základných zručností v oblasti IKT vo vyučovaní a príprave zahŕňa štyri kritériá. Kandidáti musia vytvoriť päťstranovú prezentáciu so správnym rozvrhnutím textu, multimediálnym obsahom (obrázok, graf, video) a funkčným odkazom na online prieskum vrátane použitia QR kódu. Okrem toho musia pripraviť tri strany textového materiálu s vloženými ilustračnými obrázkami a odkazmi na zdroje. Tretím kritériom je vytvorenie vzdelávacej skupiny alebo stretnutia na vybranej platforme dištančného vzdelávania, zdieľanie prezentácie, vloženie otázky do chatu a vytvorenie online prieskumu alebo dotazníka. Posledným kritériom je predvedenie práce s generátorom textu, prekladačom a korektúrami pomocou nástrojov umelej inteligencie. Overenie týchto zručností sa vykonáva prostredníctvom praktických ukážok pre všetky kritériá. Kandidáti musia preukázať schopnosť používať nástroje IKT na prípravu a realizáciu výučby vrátane tvorby prezentácií, textových materiálov, organizácie dištančného vzdelávania a používania moderných nástrojov AI. Nová kvalifikácia „Tréner odborného vzdelávania v podnikoch“ poskytuje školiteľom v podnikoch praktické a teoretické nástroje potrebné na efektívne vykonávanie odborného vzdelávania zamestnancov. Kritériá a metódy hodnotenia boli navrhnuté tak, aby zodpovedali špecifickým potrebám a podmienkam podnikov, čo zvyšuje dostupnosť a relevantnosť tejto kvalifikácie. Táto kvalifikácia podporuje odborný rozvoj školiteľov a prispieva k rozvoju odborných zručností a kompetencií zamestnancov v podnikoch. [ÚM2] Zároveň bol vytvorený prípravný kurz na získanie profesijnej kvalifikácie „Tréner odborného podnikového vzdelávania“ podľa kvalifikačného a hodnotiaceho štandardu, a to v dennej aj online forme. Na záver projektu sa uskutočnil pilotný vzdelávací kurz, na ktorom sa zúčastnilo celkovo 26 účastníkov, z toho 12 v dennej forme, 6 v kombinovanej forme a 8 online, nad očakávania (očakávalo sa 16 účastníkov, z toho 8 v dennej forme a 8 online). Online verzia kurzu je stále k dispozícii a je možné ju absolvovať do 30. októbra 2024 vyplnením registračného formulára na tomto odkaze Školenie podnikových školiteľov. Prípravný kurz na získanie kvalifikácie „Tréner odborného podnikového vzdelávania“ je navrhnutý tak, aby účastníkom poskytol komplexné vedomosti a zručnosti potrebné na efektívne vzdelávanie zamestnancov v podnikovom prostredí. Kurz je rozdelený do niekoľkých modulov: pedagogicko-didaktická príprava, psychologická príprava, legislatívno-organizačná príprava a IKT zručnosti školiteľa. Nižšie je uvedený podrobný opis jednotlivých častí kurzu a ich vzťah k hodnotiacemu štandardu. Program kurzu nájdete na stránke http://www.laserneedle.cz/program-kurzu_skolitel-odborneho-podnikovehovzdelavani/ . Legislatívne a organizačné školenia poskytujú účastníkom základný prehľad o obchodných procesoch a systéme odborných kvalifikácií. Zahŕňa aj povinné a nepovinné školenia zamestnancov a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci počas školenia. Modul je úzko prepojený s hodnotiacim štandardom, najmä s kritériami orientácie v podnikových procesoch a podnikovom vzdelávaní. Účastníci sa naučia vysvetliť obsah a úlohu jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe a objasniť význam povinného a nepovinného školenia zamestnancov. Tieto znalosti sa overujú ústnymi skúškami. Pedagogická a didaktická príprava zahŕňa kľúčové princípy a zásady vzdelávania dospelých. Účastníci sa oboznámia s didaktickými zásadami, organizačnými formami podnikového vzdelávania, metódami vzdelávania dospelých a aktivizačnými didaktickými metódami. Okrem toho sa naučia efektívne viesť diskusie a uplatňovať metódy hodnotenia a posudzovania. Tento modul priamo podporuje plnenie kritérií pre využívanie základných pedagogických zručností vo výučbe. Účastníci sa naučia charakterizovať a vysvetliť princípy vzdelávania dospelých, predstavia klasifikáciu didaktických metód a popíšu aktivizujúce didaktické metódy a možnosti organizovania diskusií. Zručnosti sa overujú ústnym skúšaním a praktickými ukážkami. Psychologická príprava sa zameriava na kľúčové psychologické aspekty učenia a komunikácie. Účastníci sa oboznámia s psychológiou učenia, sociálno-psychologickými prístupmi k osobnosti žiaka, rešpektujúcou komunikáciou a riešením konfliktov. Zahrnuté sú aj témy riadenia vplyvu, špecifiká učenia sa účastníkov s nízkou kvalifikáciou a osobnostné požiadavky na profesionálneho školiteľa obchodných procesov. Modul je prepojený s kritériami uplatňovania psychologických aspektov v kontakte so žiakmi. Účastníci sa naučia charakterizovať špecifiká učenia sa dospelých, uplatňovať zásady rešpektujúcej komunikácie a motivovať k výkonu prostredníctvom vhodných metód oceňovania a kritiky. Zručnosti sa overujú praktickými ukážkami a ústnymi skúškami. Legislatívne a organizačné školenia poskytujú účastníkom základný prehľad o obchodných procesoch a systéme odborných kvalifikácií. Zahŕňa aj povinné a nepovinné školenia zamestnancov a zásady bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci počas školenia. Modul je úzko prepojený s hodnotiacim štandardom, najmä s kritériami orientácie v podnikových procesoch a podnikovom vzdelávaní. Účastníci sa naučia vysvetliť obsah a úlohu jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe a objasniť význam povinného a nepovinného školenia zamestnancov. Tieto znalosti sa overujú ústnymi skúškami. Modul o zručnostiach v oblasti IKT pre školiteľov pozostáva z dvoch dní intenzívneho školenia. Účastníci sa naučia základy spracovania textu, štruktúrovaného textu, práce s multimédiami a revízie dokumentov. Zamerajú sa aj na tabuľkové procesory, prípravu prezentácií, nástroje na prieskumy a dotazníky a používanie prekladačov a korektúry s využitím umelej inteligencie. Modul spĺňa kritériá pre uplatnenie základných zručností v oblasti IKT vo výučbe a príprave. Účastníci sa naučia vytvárať prezentácie, pripravovať textové materiály, vytvárať vzdelávacie skupiny na platformách dištančného vzdelávania a pracovať s generátormi textov a nástrojmi umelej inteligencie. Tieto zručnosti sa overujú prostredníctvom praktických ukážok. Prípravný kurz „Tréner odborného podnikania“ je navrhnutý tak, aby účastníkom poskytol všetky potrebné vedomosti a zručnosti na splnenie kvalifikačných požiadaviek. Každý modul kurzu je prepojený s konkrétnymi štandardnými kritériami hodnotenia, čím sa zabezpečí, že účastníci budú dobre pripravení na úspešné splnenie všetkých požiadaviek kvalifikačnej skúšky. V hodnotiacich dotazníkoch účastníci vyjadrili vysokú mieru spokojnosti s obsahom a formou školenia. Oboje považujeme za ukazovatele dobre definovanej spoločenskej potreby a praktickej užitočnosti tejto kvalifikácie. Okrem toho kvalitu prípravného kurzu pozitívne zhodnotil odborný recenzent; recenzia je voľne dostupná na http://www.laserneedle.cz/odborna-recenze_cz/. 5. Záver Kvalifikačné a hodnotiace štandardy pre profesijné kvalifikácie „Tréner odborných zručností vo výrobe“ a „Tréner odborného podnikového vzdelávania“ boli vypracované a spolufinancované v rámci projektu Erasmus+ „Nové profesijné kvalifikácie v odbornom podnikovom vzdelávaní“, reg. č. 2022-2-CZ01-KA210-VET-000100007, ktorého prijímateľom je česká vzdelávacia agentúra LASERneedle CZ s.r.o. a partnerom slovenská vzdelávacia agentúra TOPCOACH s.r.o. Tieto nové kvalifikácie sú navrhnuté s ohľadom na praktické potreby výroby a podnikania. Zameriavajú sa na zručnosti a vedomosti, ktoré sú priamo použiteľné v pracovnom prostredí, čím lepšie zodpovedajú skúsenostiam a potrebám podnikových školiteľov a školiteľov. „Tréner výrobných zručností“ a „Tréner podnikového vzdelávania“ sú cielené kvalifikácie, ktoré sa zameriavajú na konkrétne oblasti a kompetencie potrebné na efektívne vzdelávanie a školenie v podnikovom prostredí. To umožňuje zamerať sa na príslušné zručnosti bez toho, aby bolo potrebné ovládať širokú škálu pedagogických kompetencií. Nové kvalifikácie majú zároveň nižšie požiadavky na teoretické vzdelanie a kladú väčší dôraz na praktické skúsenosti a zručnosti. To uľahčuje prístup ku kvalifikácii ľuďom s dlhoročnou praxou bez pedagogického vzdelania. Tým, že sú tieto kvalifikácie lepšie prispôsobené potrebám a skúsenostiam interných podnikových školiteľov a trénerov, podporujú ich profesionálny rozvoj a kariérny rast. Umožňujú im získať formálne uznanie ich pedagogických zručností a zvýšiť si andragogicko-pedagogickú kvalifikáciu bez toho, aby museli absolvovať náročné univerzitné programy. Zdroje: LOVASOVÁ, Vladimíra, PEROUTKOVÁ, Pavla, ŠTEFKOVÁ, Soňa a KORIM, Veronika. Profesijné kvalifikácie v odbornom podnikovom vzdelávaní [online]. 2024. Dostupné na internete: https://www.laserneedle.cz/erasmus-100007/. LOVASOVÁ, Vladimíra, PEROUTKOVÁ, Pavla, ŠTEFKOVÁ, Soňa a KORIM, Veronika. Správa o novej kvalifikácii „Tréner výrobných zručností“ [online]. 2024. Dostupné na internete: https://www.laserneedle.cz/erasmus-100007/. LOVASOVÁ, Vladimíra, PEROUTKOVÁ, Pavla, ŠTEFKOVÁ, Soňa a KORIM, Veronika. Správa o novej kvalifikácii „Tréner odborného podnikového výcviku“ [online].

Zdieľajte s priateľmi