Systém, ktorý sa v súčasnosti používa na uznávanie výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia v Českej republike, sa nazýva Národná sústava kvalifikácií (NSK). Podobný systém existuje aj na Slovensku. Tento systém umožňuje ľuďom získať kvalifikáciu na základe praktických skúseností a zručností bez toho, aby museli absolvovať formálne vzdelávacie programy. V súčasnosti existuje v rámci NSK oboch krajín len jedna kvalifikácia, ktorá môže preukázať pedagogické a odborné kompetencie interného podnikového školiteľa alebo trénera, a to je profesijná kvalifikácia Vedúci ďalšieho vzdelávania. Pre interných školiteľov v podnikoch, ktorí majú praktické skúsenosti s odbornou prípravou, ale nemajú pedagogické vzdelanie, je táto kvalifikácia náročná a neuskutočniteľná, pretože zahŕňa širokú škálu teoretických pedagogických vedomostí a praktických zručností potrebných na vypracovanie programov odbornej prípravy. Tieto kompetencie však interní školitelia nepotrebujú a zvyčajne ani nezabezpečujú činnosti súvisiace s prípravou, realizáciou alebo hodnotením programov odbornej prípravy v podnikoch. Kvalifikácia „Tréner odborného vzdelávania v podnikoch“ je určená na to, aby tréneri v podnikoch získali potrebné zručnosti a vedomosti na efektívne vedenie vzdelávania zamestnancov. Tento kvalifikačný štandard reaguje na špecifické požiadavky podnikových školiteľov, ktorí zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji zručností a kompetencií zamestnancov. Kvalifikačný a hodnotiaci štandard tejto kvalifikácie je uvedený nižšie. Návrh kvalifikačného a hodnotiaceho štandardu je k dispozícii na: http://www.laserneedle.cz/navrh-kvalifikacniho-standardu_skolitel-odborneho-podnikovehovzdelavani/ Kompetencie, ktoré musí školiteľ preukázať, boli stanovené takto: Názov Úroveň Orientácia v obchodných procesoch a podnikovom vzdelávaní 4 Používanie základných pedagogických zručností pri vyučovaní 4 Uplatňovanie základných zručností v oblasti IKT vo vyučovaní a príprave 4 Uplatňovanie sociálno-psychologických poznatkov v kontakte so žiakmi 4 Orientácia v právnych predpisoch vzťahujúcich sa na výkon odbornej činnosti školiteľa 4 Orientácia v obchodných procesoch a podnikovom vzdelávaní Kritériá hodnotenia:
a) Vysvetlite obsah a úlohu jednotlivých podnikových procesov vo vzťahu k výrobe
b) objasniť význam povinnej a nepovinnej odbornej prípravy zamestnancov
c) Popíšte organizačné formy vzdelávania v podniku
Metódy overovania: Ústne overenie všetkých kritérií. Na úspešné zvládnutie tejto časti musí uchádzač preukázať schopnosť jasne vysvetliť podnikové procesy, význam vzdelávania zamestnancov a organizačné formy vzdelávania v podniku. Používanie základných pedagogických zručností pri vyučovaní Kritériá hodnotenia:
a) Charakterizovať a vysvetliť princípy vzdelávania dospelých
b) Predstavte jednu z klasifikácií didaktických metód, opíšte aspoň 3 aktivizujúce didaktické metódy a 3 spôsoby organizácie diskusie
c) sformulovať 3 otázky a 2 praktické úlohy na overenie úrovne kompetencií účastníkov podľa študijného odboru
d) Podľa odvetvového zamerania uveďte príklad úpravy obsahu vzdelávania a prispôsobenia vzdelávacích metód pre účastníkov s nízkou kvalifikáciou v odbornom podnikovom vzdelávaní
Metódy overovania:
Ústne overenie kritérií a) a
b) Praktické predvedenie a ústne overenie kritérií c) a d). Uchádzač musí preukázať schopnosť uplatňovať pedagogické zručnosti vrátane zásad vzdelávania dospelých, didaktických metód a prispôsobenia vzdelávacieho obsahu rôznym skupinám účastníkov. Uplatňovanie základných zručností v oblasti IKT vo vyučovaní a príprave Kritériá hodnotenia: a) Vytvorte päťstranovú prezentáciu so správnym rozložením textu, multimediálnym obsahom (obrázok, graf, video) a funkčným prepojením na online prieskum pomocou QR kódu. b) Príprava 3 strán textového materiálu s vloženými ilustračnými obrázkami a odkazmi na zdroje. c) Vytvorte učebnú skupinu/stretnutie na vybranej platforme dištančného vzdelávania, zdieľajte prezentáciu, zverejnite otázku v chate, vytvorte online prieskum/dotazník. d) Predviesť prácu s generátorom textu, prekladačom, korektúrou pomocou nástrojov umelej inteligencie. Metódy overovania: Praktická ukážka všetkých kritérií. Kandidáti musia preukázať schopnosť používať nástroje IKT na prípravu a realizáciu výučby vrátane tvorby prezentácií, textových materiálov, organizácie výučby na diaľku a používania moderných nástrojov umelej inteligencie. Uplatňovanie sociálno-psychologických poznatkov v kontakte so žiakmi
Kritériá hodnotenia:
a) Vymenujte základné sociálnopsychologické prístupy k osobnosti a vysvetlite výhody a nevýhody ich uplatnenia v odbornom podnikovom vzdelávaní.
b) primerane verbálne a neverbálne komunikovať v priebehu 10 minút na samostatne zvolenú tému podľa odboru.
c) Uplatňovať zásady rešpektujúcej komunikácie na modelových príkladoch ťažko zvládnuteľných žiakov a navrhovať riešenia konfliktných situácií. Metódy overovania:
Ústne overenie kritéria:
a) Praktická ukážka pre kritérium
b) Praktické predvedenie a ústne overenie kritéria
c) Kandidát musí preukázať schopnosť uplatňovať sociálnopsychologické prístupy a efektívne komunikačné zručnosti pri práci so žiakmi vrátane riešenia konfliktov. Orientácia v právnych predpisoch vzťahujúcich sa na výkon odbornej činnosti školiteľa
Kritériá hodnotenia:
a) Objasniť význam systému odborných kvalifikácií a jeho postavenie v systéme vzdelávania.
b) Vymenujte možnosti používania tlačených a internetových zdrojov v súvislosti s ochranou autorských práv. Metódy overovania: Ústne overenie oboch kritérií. Kandidáti musia preukázať základné znalosti právnych predpisov týkajúcich sa odbornej kvalifikácie a ochrany autorských práv pri používaní vzdelávacích zdrojov. Záver Kvalifikácia „Tréner odborného vzdelávania v podnikoch“ poskytuje školiteľom v podnikoch praktické a teoretické nástroje potrebné na efektívne vykonávanie odborného vzdelávania zamestnancov. Kritériá a metódy hodnotenia boli navrhnuté tak, aby zodpovedali špecifickým potrebám a podmienkam podnikov, čo zvyšuje dostupnosť a relevantnosť tejto kvalifikácie. Táto kvalifikácia podporuje odborný rozvoj školiteľov a prispieva k rozvoju odborných zručností a kompetencií zamestnancov v podnikoch. Kvalifikácia „Školiteľ v odbornom vzdelávaní pre podniky“ je určená všetkým interným školiteľom, ktorí školia svojich podriadených zamestnancov na pracoviskách zamestnávateľov v oblasti teoretických vedomostí a prevencie rizík vznikajúcich na pracovisku. V súčasnosti bola táto nová kvalifikácia zaslaná do schvaľovacieho procesu na zaradenie do NSK. Ku kvalifikácii bol pripravený aj prípravný kurz, ktorý je možné absolvovať ešte online po registrácii prostredníctvom formulára na https://www.laserneedle.cz/erasmus-100007/ . Cieľom kurzu „Tréner odborného podnikového vzdelávania“ je poskytnúť interným školiteľom na pracoviskách zamestnávateľov vzdelanie v oblasti andragogiky (didaktiky a pedagogiky dospelých) tak, aby zamestnávateľ v prípade potreby vedel preukázať, že interný školiteľ má vhodné pedagogické zručnosti na realizáciu vzdelávania pre daný odbor. Tento prípravný kurz je určený pre všetkých interných školiteľov, ktorí školia svojich podriadených zamestnancov na pracoviskách zamestnávateľa v teoretických odborných vedomostiach a nemajú príslušné pedagogické vzdelanie, napr. vedúci personálnych útvarov, majstri, školitelia operátorov VZV, interní školitelia BOZP a pod. Po absolvovaní kurzu bude príslušnému zamestnancovi vydané osvedčenie o jeho absolvovaní a následne po zapísaní kvalifikácie do systému NSK bude možné absolvovať kvalifikačnú skúšku „Tréner odborného podnikového výcviku“. Kvalifikačný a hodnotiaci štandard pre profesijnú kvalifikáciu „Tréner odborného podnikového vzdelávania“ bol vypracovaný a spolufinancovaný v rámci projektu Erasmus+ „Nové profesijné kvalifikácie v odbornom podnikovom vzdelávaní“, reg. č. 2022-2-CZ01-KA210-VET- 000100007, ktorého prijímateľom je česká vzdelávacia agentúra LASERneedle CZ s.r.o. a partnerom slovenská vzdelávacia agentúra TOPCOACH s.r.o. Tieto nové kvalifikácie sú navrhnuté s ohľadom na praktické potreby výroby a podnikov. Zameriavajú sa na zručnosti a vedomosti, ktoré sú priamo použiteľné v pracovnom prostredí, čím lepšie zodpovedajú skúsenostiam a potrebám interných školiteľov a trénerov.